۱۳۸۸ آذر ۳, سه‌شنبه

آزادی به شرط سکوت!




ریشه یابی صدور وثیقه های سنگین برای زیدآبادی،ابطحی و شریعتی؛ آزادی به شرط سکوت!
سپهر سعادت

شبکه جنبش راه سبز(جرس):آزادی برخی از سرشناس ترین چهره های اصلاح طلب طی روزهای اخیر،امیدهایی را درباره آزادی سایر زندانیان سیاسی نیز ایجاد کرده است. ولی تعیین قرار وثیقه های چندان صد میلیونی برای آزادی موقت اصلاح طلبان،بسیاری از ناظران را به این نتیجه رسانده که قوه قضاییه می خواهد از اهرم وثیقه به عنوان عامل فشاری برای بازداشتن فعالان سیاسی از ادامه حرکت های اصلاحی استفاده کند.


"جرس" در ادامه سلسه گزارشهای خود پیرامون وضعیت زندانیان سیاسی اصلاح طلب ،آخرین تحولات پرونده "احمد زیدآبادی"، "محمد علی ابطحی"،و"سعید شریعتی" را با نگاهی تحلیلی به احکام صادره برای آنها بررسی کرده است.


تاوان انتقاد از رهبری

شش سال زندان،پنج سال تبعید در گناباد و محرومیت مادام العمر از فعالیت های سیاسی و اجتماعی، تاوان "احمد زیدآبادی" روزنامه نگار سرشناس و دبیر کل سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی برای مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری و نگارش نامه انتقادی به آیت الله خامنه ای است.حکم صادر شده برای وی یکی از سنگین ترین احکامی است که تاکنون دادگاه انقلاب برای زندانیان سیاسی انتخابات ریاست جمهوری صادر کرده است با این حال بنا به اطلاع خبرنگار جرس زیدآبادی همچنان از روحیه ای عالی برخوردار است و امید و انرژی را به هم بندهای خود نیز منتقل می کند.دادگاه گفته است که او در صورت تودیع وثیقه 350 میلیونی به طور موقت از زندان آزاد خواهد شد.این دادگاه قبلا قرار وثیقه 250 میلیونی را برای آزادی زید آبادی تعیین کرده بود اما اکنون بدون آوردن هیچ دلیلی قرار وثیقه را 100 میلیون افزایش داده است.

در کیفرخواست صادر شده توسط دادگاه علیه زید آبادی، علاوه بر اتهام های کلیشه ای مانند تبلیغ علیه نظام،اتهام جالب توجهی مانند طراحی اغتشاش از طریق حمایت از کاندیداتوری عبدالله نوری نیز مطرح شده است ولی ناظران می گویند دلیل اصلی صدور احکامی مانند تبعید و محرومیت های سیاسی و اجتماعی برای او بیش از هر چیز مربوط به نامه ای است که وی در سال 86 خطاب به رهبر جمهوری اسلامی نوشته بود.زید آبادی در فرازی از نامه خود به آیت الله خامنه ای گفته بود که چرا "پرسش علنی از رهبری و یا نقد گفتهها و عملکرد وی، عملا در جامعه ایران ممنوع است؟این نامه در همان زمان با واکنش های شدیدی از سوی جناح محافظه کار روبرو شد اما حکم حبس و تبعید و محرومیت برای زیدآبادی پاسخ خوبی به این سوال است که چرا پرسش و نقد رهبری ممنوع است.


دوران سخت و تلخ

"محمدعلی ابطحی" پس از 160 روز دوباره لباس روحانیت را به تن کرد و از پشت میز کامپیوتر خانه اش وارد وبلاگ "وب نوشته ها" شد.اولین پست وبلاگی او پس از آزادی ساده و کوتاه بود.او در این نوشته ،دوران زندان را "سخت و تلخ" توصیف کرده است. حال آن که وی پیشتر در نمایشهای تلویزیونی اعتراف گیری، از شرایط زندان ابراز رضایت کرده بود.

دادگاه، ابطحی را بر پایه اتهام هایی مانند اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به تحمل 6 سال حبس محکوم کرده است.او از اتهام توهین به رییس جمهور تبرئه شده و پرونده اش درباره اتهام نگهداری اسناد محرمانه در منزل همچنان مفتوح است.حسین سیمایی وکیل مدافع ابطحی به حکم صادر شده توسط دادگاه اعتراض کرده ، ولی مشخص نیست که دادگاه تجدیدنظر چه زمانی برگزار خواهد شد.

ابطحی که اکنون با قرار وثیقه 700 میلیونی آزاد است پس از بازگشت به خانه پذیرای مهمان هایی مانند مهدی کروبی و محمد خاتمی بوده است.او در دادگاه علیه این افراد اظهاراتی را بیان کرده بود .هنوز مشخص نیست که این سیاستمدار حبس کشیده،قصد همراهی دوباره با سران اصلاح طلب را در رسیدن به اهدافشان دارد یا این که می خواهد برای مدتی هم که شده به استراحت سیاسی بپردازد.


مصلحت گرایی پس از آزادی

تصاویری که از "سعید شریعتی" عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی پس از آزادی از زندان اوین منتشر شده او را شاد و با انرژی نشان می دهد ولی کسانی که از نزدیک وی را ملاقات کرده اند علایمی از محافظه کاری سیاسی را در او تشخیص داده اند.بنابه اطلاع خبرنگار جرس،شریعتی پس از آزادی به گروهی از هم فکران خود توصیه کرده فعالیت سیاسی شان را کمتر کنند و با خط قرمزهای نظام وارد چالش نشوند.او همچنین گفته که وزارت اطلاعات از طریق شیوه هایی نظیر شنود تلفنی،نیروهای نفوذی و تعقیب چهره های سرشناس جبهه مشارکت فعالیت های این حزب را زیر نظر داشته است. شریعتی پس از حدود 3 ماه بازداشت اکنون با قرار وثیقه 200 میلیونی از زندان آزاد شده است و دادگاه بر پایه اتهام هایی نظیر تبلیغ علیه نظام ،حکم 7 سال زندان تعزیری را برای او در نظر گرفته است.از آن جا که شریعتی در دوران بازداشت خود با خواسته های بازجویان برای نمایش های اعتراف گیری همراهی کرده بود حکم 7 سال زندان وی تعجب بسیاری از ناظران را برانگیخته است.

هیچ نظری موجود نیست: