۱۳۸۹ فروردین ۱۵, یکشنبه

دولت ایران همچنان 'خط فقر' را اعلام نمی‌کند

دولت ایران همچنان 'خط فقر' را اعلام نمی‌کند

عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر کار دولت جمهوری اسلامی ایران، گفت که اطلاعی از اندازه "خط فقر" در ایران ندارد.

آقای شیخ‌الاسلامی امروز ۱۳ فروردین (۲ آوریل) در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا، در پاسخ به این پرسش که فاصله خط فقر با حداقل دستمزد کارگران چقدر است، گفت: "‌نمی‌دانم خط فقر چقدر است، اگر میزان خط فقر را از حداقل دستمزد کم کنیم، فاصله آن به دست خواهد آمد".

اظهارات وزیر کار در حالی منتشر می شود که از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد، با وجود اظهار نظرهای پراکنده برخی مسئولان و دستگاه های اجرایی در مورد تعداد فقرا در ایران، وزرای دولت از اعلام علنی خط فقر خودداری کرده اند.

مطابق ماده ۹۵ قانون برنامه چهارم توسعه، که اجرای آن از سال ۱۳۸۴ آغاز و تا سال ۱۳۸۸ ادامه داشت، دولت مکلف بود با تعیین خط فقر، کلیه خانواده های زیر "خط فقر مطلق" را تا پایان سال دوم برنامه تحت پوشش حمایتی قرار دهد.

برای فقر مطلق تعریف های مختلفی وجود دارد، اما یکی از رایج ترین تعاریف آن، ناتوانی از مصرف حداقل میزان کالری لازم در شبانه روز، فارغ از کیفیت غذای مصرفی است.

اعلام خط فقر 'در صورت صلاحدید'

در دی ماه ۱۳۸۶، عبدالرضا مصری وزیر سابق رفاه در یک مصاحبه تلویزیونی تاکید کرد که در ایران هیچ کسی زیر "خط فقر مطلق" قرار ندارد.

یک سال بعد، در بهمن ۱۳۸۷، محمد مدد رئیس وقت مرکز آمار ایران، از ابلاغ "عدد واقعی" خط فقر از سوی آن مرکز به وزارت رفاه خبر داد، اما در مورد بزرگی عدد، به این توضیح بسنده کرد که "این وظیفه وزارت رفاه است و اگر آنها صلاح بدانند خودشان اعلام می کنند."

چند ماه بعد، در مرداد ماه ۱۳۸۷، فصلنامه "آمار اقتصادی" که توسط بانک مرکزی منتشر می شود، با استناد به آمار اداره تحقیقات و مطالعات آماری بانک مرکزی، تعداد افراد زیر خط فقر در جامعه ایران را معادل ۱۴ میلیون نفر برآورد کرد.

حسین راغفر، استاد دانشگاه و تدوینگر "نقشه جغرافیایی فقر در کشور"، در خرداد ماه ۱۳۸۷ در یک ارزیابی غیردولتی، تعداد افراد زیر خط فقر در ایران را بین ۲۹ تا ۳۲ درصد تخمین زد.

خط فقر "محرمانه" است

مسئولان اجرایی، تا کنون در مورد دلایل اعلام نکردن رسمی خط فقر در ایران، دلایل مختلفی را ذکر کرده اند.

در دی ماه ۱۳۸۶، عبدالرضا مصری وزیر سابق رفاه، خط فقر را جزو اطلاعات محرمانه تلقی کرد که تنها به "مراجع رسمی" ارائه می شود و افزود: "این ‌که به مردم بگوییم اگر [مثلا] ۳۰۰ هزار تومان حقوق بگیرید، فقیر هستید، به‌جز آن‌که از نظر روانی برای آن‌ها ایجاد مساله می‌کند، چه فایده‌ای دارد؟"

صادق محصولی وزیر فعلی رفاه، در بهمن ماه گذشته در توضیح عدم اعلام رسمی خط فقر، دلیل متفاوتی را ذکر کرد و اظهار داشت که به عقیده او هیچ کدام از آمارهایی که درمورد خط فقر اعلام می شود، "کارشناسی نیست".

کمتر از یک ماه بعد، معاون آقای محصولی، حسنعلی ضیایی، اظهار داشت: "یک عده دنبال مسائل سیاسی و مشکلات خودشان هستند و برای آنکه حرفی برای زدن داشته باشند دائم صحبت از خط فقر در کشور می‌کنند."

در اظهار نظری دیگر در همین مورد، در شهریور ماه گذشته محمود احمدی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگاری که دلیل عدم اعلام خط فقر را جویا شد، گفت: "خط فقر از این سرکاری‌هاست؛ خط فقر یک چیز نوسانی است؛ بستگی دارد شما خط فقر را چه چیز تعریف کنید، می‌شود خط فقر."

البته آقای احمدی نژاد در آبان ماه ۱۳۸۷ در مراسم افتتاحیه دومین اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی گفته بود: "ما ناراحت هستیم از اینکه ۸۰ میلیون انسان در آمریکا زیر خط فقر زندگی می کنند."

از دست ندهیدhttp://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/iran/2010/04/100402_l39_povertyline_labourministry.shtml

هیچ نظری موجود نیست: