۱۳۸۸ مرداد ۲۷, سه‌شنبه

مقدمات ایجاد تشکیلات سازمانی با هدف دستیابی به اهداف سیاسی یا اجتماعی


قدم نخست – تبیین ارزش های بنیادی

اعضای گروه باید بر سر مجموعه ای از پرسش های بنیادی به توافق برسند:

1. شما کی هستید؟

a. به اتاقی که در آن جمع شده اید نگاهی بیاندازید، اعضای اصلی گروه را در آن می بینید. کسی را مسئول نوشتن تمام خصوصیات توصیف کننده اعضا روی تخته سیاه نمایید. این بسیار مهم است که تمام خصوصیات اعم از مثبت و منفی نوشته شوند. این کار هرچه کامل تر انجام پذیرد نتیجه بخش تر خواهد بود:

i. مرد

ii. زن

iii. دانشجو

iv. مدیر فروش

v. آدم عادی

vi. تحصیل کرده

vii. شهرنشین

viii. روستائی

ix. دلال

2. برای چه گرد هم آمده اید؟

a. هر کس باید پنج مشکل اصلی کشور که می توان از طریق اصلاح قوانین بر طرف نمود را فهرست وار بنویسد. این فهرست باید بر پایه اولیت مطالب مرتب شده باشد، و هر آیتم به همراه یک پاراگراف توضیح، در مورد ریشه مسئله باشد.

b. به عنوان یک گروه باید موارد نوشته شده را با یکدیگر قیاس نموده بر سر آنها بحث و در نهایت اولیت بندی نمایید. به صورتی که فهرست واحد پنج مسئله اساسی که گروه برای آن گرد هم آمده تعیین گردد.

3. نماینده چه کسانی هستید؟

a. با توجه به مسائل توافق شده در سوال 2، از خود سوال نمایید که ما چه کسانی را نمایندگی می کنیم. پاسخ این پرسش نیازمند یک جلسه تبادل نظر جدی است که نتیجه آن می تواند نه یک جواب واحد بلکه چندین گروه مختلف را شامل شود. پاسخ ها را روی تخته سیاه بنویسید و دقت نمایید که هرچه دقیق باشند بهتر است. برای نمونه ممکن است به این جواب های رسیده باشید:

i. فارغ التحصیلان دانشگاه ها.

ii. افراد بالای 35 سال.

iii. زن های مقیم شیراز

b. توجه داشته باشید که در این قسمت از کار گروه های اجتماعی را انتخاب نمایید که از لحاظ مردم شناسی یا جغرافیایی قابل تفکیک باشند. برای مثال، "آزادی خواهان" انتخاب مناسبی نیست اما "زن های زیر سی سال شیرازی" یک نمونه خوب به شمار می رود.

c. اگر فهرست خصوصیاتی که در پرسش نخست تعیین کرده اید با فهرست این قسمت تطابق ندارند، به دنبال گسترش هسته گروه تا حدی باشید که به طور کامل پوشش دهنده مردمی باشد که از سوی شان سخن خواهید گفت.

4. چرا شما بهترین گروهی هستید که مسائل جاری کشور را حل خواهید نمود؟

a. به عنوان یک گروه، این بحث بسیار مهم را پیش ببرید که چرا سازمانی که تشکیل می دهید توانایی حل مسائلی که در بالا تعیین نمودید را دارا است. نکته بسیار مهمی که باید مشخص نمایید تفاوت شما با کسانی است که هم اکنون در دفتر کار خود مشغول حل همان مسائل هستند.

b. این قدم بسیار مهم است، زیرا وقتی به مرحله تبیین پیام/اعلامیه اساسی رسیدید پاسخ به سوال بالا یکی از ارکان اساسی آن خواهد بود.

c. در مورد پنج موضوع اصلی که در پرسش شماره 2 مطرح شدند نیز، پاسخ به پرسش فوق باید مستقیما این باشد که چرا شما لایق ترین گروه برای حل هر کدام از آن مسائل هستید.

5. مسائل کنونی کشور را چگونه حل خواهید نمود؟

a. با رجوع به هر کدام از مسانل پنچگانه اعلامی شده راه حل قانونی برای حل هر کدام را ارائه نمایید.

پاسخ به این پرسش ها مبنی اصلی بیانیه یا برنامه کار گروه تان را تشکیل می دهد. در پایان این مرحله، و با نگاه به پاسخ های فراهم شده، باید تصمیم بگیرید که با چه تدابیری توسط سازمان اجتماعی یا گروه سیاسی خود اصلاحات را پیش خواهید برد – این قسمت از کار نیازمند ذهنی باز و روشن است.

قدم دوم – تعیین منابع

در بخش نخست، گروه شما، مقدمات اینکه شما کی هستید و چرا خود را بهترین گزینه برای تغییر در کشور می دانید را تعیین نمود. حال، باید منابع متفاوتی را که در اختیار خواهید داشت تعیین نمایید. این کار را هر عضو گروه به طور جداگانه انجام دهد. در آخر فهرست ها را با یکدیگر مقایسه نموده مشخص کنید کدام افراد در بیش از یک فهرست هستند. آن افراد یا اهداف را با اولیت بالا رده بندی کنید.

راه های مرتب نمودن لیست ها:

شخصی

همکاران قدیمی

خانواده

همکلاسی های سابق

هیئت محله

ایدئولوژی

طرف داران محیط زیست

توان

صنعت بیمه

اتحادیه های کارگری

گروه های تجاری

پرسش هایی که باید در مورد هر کس سوال شود:

در چه گروه قرار دارند؟

چه کمکی خواهند رساند؟

به چه گروه های دیگری وابستگی دارند؟

چه میزان کمک خواهند نمود؟

چه میزان کمک جمع خواهند نمود؟

با چه ابزار هایی می توان هزینه – سود جلب حمایت آنها را حد اکثر نمود؟

لطفا توجه داشته باشید، این مواردی است که باید در مورد شان دقیق باشید. اگر کسی است که اگر نام اش اضافه گردد، نمی توانید با او تماس بگیرید، او به فهرست شما تعلق ندارد.

قدم 3 – تهیه نقشه راهبردی

پس از آنکه طرح اولیه آنکه شما کی هستید، برای چه گرد هم آمده اید و منابع مورد نیازتان را از کجا تامین خواهید نمود را تعیین کردید، گروه باید اهداف منطقی و قابل دسترسی برای خود تعیین نماید که تا 12-18 ماه آینده قابل دست یابی باشند.

در تهیه نقشه راهبری چند قدم کلیدی و مهم را می توان نام برد:

· توافق جمعی در داشتن نقشه راهبردی.

· انجام تحلیل قوث، ضعف، موقعیت، خطر.

· تعیین موضوعات، پرسش ها و انتخاب های کلیدی به عنوان بخشی از نقشه راهبردی.

· تعریف و مرور ارزش های مورد تایید سازمان، چشم انداز و ماموریت جمعی.

· تهیه ماموریت جمعی سازمان.

· تهیه مجموعه ای از اهداف یا اعلام وضعیت های سازمانی که برای چند ماه یا چند سال مشخص، توصیف کننده سازمان باشد.

· توافق بر سر راهبرد های کلیدی برای نیل به اهداف و تعیین موضوعات کلیدی که در بررسی های محیطی مشخص شده اند.

· تهیه طرح عملیاتی که بیانگر اهداف و مشخص کننده برنامه های کاری در دروه های منظم باشد.

· نهایی نمودن طرح راهبردی نوشته شده ای که نتایج و تصمیمات مرحله طرح ریزی راهبردی را در بر بگیرد.

· بنا نمودن روند های لازم برای نظارت و اصلاح راهبرد ها متناسب با تغییرات در درون یا خارج از محیط سازمانی.

هیچ نظری موجود نیست: