۱۳۸۸ اسفند ۱۰, دوشنبه

اصولگرایان: فیلم کوی دانشگاه هدایت شده است

اصولگرایان: فیلم کوی دانشگاه هدایت شده است

همزمان با هشدار سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در مورد "تور انحرافی" رسانه های بیگانه، سخنگوی جناح اقلیت مجلس گفت که پس از نمایش اخیر فیلم حمله به کوی دانشگاه تهران "حساسیت های خاصی" در جامعه راجع به حوادث بعد از انتخابات شکل گرفته است.

داریوش قنبری سخنگوی اقلیت اصلاح طلب مجلس، در مصاحبه با آخرین شماره روزنامه اعتماد، که امروز ۱۰ اسفند (۱ مارس) توقیف شده است، تاکید کرد که "سوالاتی جدی" در مورد "علل و عوامل و محرک های شکل گیری حادثه کوی دانشگاه" وجود دارد.

از سوی دیگر، کاظم جلالی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفت که "فارغ از اینکه فیلم مربوط به وقایع کوی دانشگاه اصالت دارد یا ندارد"، لازم است رسانه‌های داخلی "خط و مشی رسانه‌ای تعیین‌ شده از جانب بنگاه‌های خبرپراکنی خارجی را پیگیری نکنند و مراقب باشند در تور انحرافی رسانه‌ای نظام سلطه قرار نگیرند ".

در پی نمایش فیلمی از شبکه تلویزیونی بی بی سی در مورد حمله نیروهای پلیس و لباس شخصی به کوی دانشگاه تهران در ۲۵ خرداد ۱۳۸۸، هواداران دولت این فیلم را ساختگی و دارای اهداف سیاسی دانسته اند و منتقدان حکومت خواستار مجازات عاملان حمله به کوی دانشگاه شده اند.

هشدار در مورد "نور انحرافی" رسانه های بیگانه

آقای قنبری به روزنامه اعتماد گفت که فراکسیون اقلیت "بر اساس قول علی لاریجانی رئیس مجلس" منتظر است ببیند گزارش های کمیته حقیقت یاب در مورد حمله به کوی دانشگاه و دیگر برخوردهای خشونت آمیز چه زمان ارائه می شود و "در قبال چه موضوعاتی سکوت می‌کند".

وی گفت که مطلع است که گزارش این کمیته نهایی شده است و افزود که به نظر می رسد که "شرایط برای قرائت آن مساعد نیست".

این در حالی است که کاظم جلالی، با ذکر این که "حتما مسئولان با توجه به دغدغه‌ها و تاکیدات رهبر معظم انقلاب موضوع را پیگیری خواهند کرد"، پخش فیلم حمله به کوی دانشگاه "در زمان فعلی و از سوی یک رسانه خارجی" را سوال برانگیز دانست و افزود: "این حرکت شبکه انگلیسی بی بی سی اقدامی رسانه‌ای به منظور تغییر فضای داخل ایران و گرایش رویکردها به سمت و سویی است که دشمنان این مرز و بوم در نظر دارند".

این سخن آقای جلالی، که عضو کمیته حقیقت یاب مجلس هشتم در مورد حوادث بعد از انتخابات نیز هست، یک روز بعد از آن صورت گرفت که وی به اعضای این کمیته توصیه کرد فیلم حمله به دانشجویان را ببینند، و علاء الدبن بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از امکان "مونتاژ" بودن فیلم سخن گفت.

در پی همین اظهارات بود که امروز مهدی کوچک زاده، نماینده حامی دولت، از برخی همکاران خود در مجلس که "مخاطب سوالات انحرافی رسانه‌های وابسته به جریان فتنه قرار می گیرند" خواست "هوشمندانه در این زمینه اظهارنظر کنند" و فریب "دشمنان" را نخورند.

وی در مصاحبه با "رجانیوز"، از سایت های هوادار دولت، فیلم حمله به دانشجویان را "فتنه" توصیف کرد و افزود: "فتنه اخیر با هدف به چالش کشیدن و منحرف کردن اذهان از مساله اصلی یعنی همان انتخابات با شکوه اخیر صورت گرفت".

در این ارتباط، همچنین رجانیوز با انتقاد از روزنامه "اعتماد" به خاطر "اشاره به پخش یک فیلم از تلویزیون دولتی انگلیس"، این روزنامه را متهم کرد که خوانندگان خود را به تماشای این فیلم ترغیب کرده است.

این انتقاد به فاصله اندکی پس از آن صورت گرفت که خبر توقیف روزنامه اصلاح طلب "اعتماد" توسط هیات نظارت بر مطبوعات و ارسال پرونده آن به قوه قضاییه منتشر شد.

تعلل دولت و مجلس، "تایید قساوت"

در واکنشی دیگر به انتشار فیلم حمله به دانشجویان، دیروز شورای تهران "دفتر تحکیم وحدت" با صدور بیانیه ای تاکید کرد که نیروی انتظامی و نیروهای لباس شخصی نه به صورت خودسرانه، که "مشخصا و آشکارا با دستورات صریح فرماندهی ارشد و طی برنامه ای از قبل چیده شده" به دانشجویان حمله می کنند.

این تشکل دانشجویی با اشاره به بازداشت ۸ عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در ماه های گذشته، خواستار آزادی هر چه سریعتر دانشجویان زندانی و معرفی و مجازات فرماندهان و آمران نیروهای حمله کننده به کوی دانشگاه شد.

نویسندگان بیانیه تاکید کرده اند که "تعلل بیش از این" دستگاه های مسئول در این زمینه، خصوصا قوه قضاییه و کمیته پیگیری مجلس را به منزله تایید این حملات و تلاش برای "سرپوش گذاشتن چندین باره بر این گونه حرکات" می دانند.

این بیانیه یک روز بعد از اظهار نظر میرحسین موسوی کاندیدای معترض انتخابات ریاست جمهوری صادر می شد که تصریح می کرد: "فیلمی که اخیرا در مورد حمله به خوابگاه دانشجویان پخش شد نشان می دهد که تا چه اندازه روحیه فرقه گرایی، سبعیت ایجاد می کند".

وی گفته بود: "به نظر کسانی که مشغول ضرب و شتم دانشجویان هستند، فرزندان این ملت از حیوانات هم کم ارزش تر می نماید و فاجعه بارتر اینکه در سطوح مختلف، مسئولین می گویند که نمی دانند حمله کنندگان چه کسانی هستند".

هیچ نظری موجود نیست: