۱۳۸۸ اسفند ۱۴, جمعه

آیت الله صانعی: اعتراض به حکومت محاربه نیست

آیت الله صانعی: اعتراض به حکومت محاربه نیست

آیت الله یوسف صانعی، از مراجع تقلید شیعه ایران، می گوید که بیان اعتراض به اعمال حکومت "قطعا" محاربه نیست.

پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله صانعی روز جهارشنبه ۱۲ اسفند (سوم مارس)در پاسخ به سوالی در مورد "معیار تشخیص محارب" نوشت: "هرگاه جمعیتی متشکل، به اعمال حکومت و رفتار آن اعتراض داشته باشند و اعتراض خودشان را بیان نمایند، قطع نظر از آنکه قطعاً محارب نمی باشند و عمل آنها مشمول عنوان دفاع از حقوقشان و تظلم از ظلمی است که بر آنها رفته؛ نه تنها جایز بلکه در برخی از مراحلش واجب می باشد."

این مرجع تقلید شیعه در پاسخ خود درباره معیارهای تشخیص محارب گفته که "محارب کسی است که برای ایجاد رعب و وحشت و ناامنی در جامعه و سلب آزادی های مردم، بوسیله سلاح اقدام نماید و موجب ترس و وحشت مردم باشد؛ آن هم به نحوی که فساد در ارض بر آن صدق نماید".

آیت الله یوسف صانعی همچنین صدور حکم محاربه و اعدام برای کسانی که به بیان اعتراض علیه "اعمال و رفتار حکومت" پرداخته اند را از "گناهان کبیره" به حساب آورده و نوشته است "نسبت محارب دادن به آنها (معترضان به اعمال و رفتار حکومت) و امثال آنها آن هم با انتخاب مجازات کشتن و اعدام که از مصادیق افتراء به اسلام و از اکبر کبائر (بزرگترین گناه از گناهان کبیره) است."

آیت الله صانعی یکی از شاخص ترین چهره های مذهبی قم است که در مخالفت با نحوه برگزاری دادگاه های پس از انتخابات موضع گیری کرد و اقرارهای مطرح شده در دادگاه را غیرشرعی دانست.

این اقرارها از سوی آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی به شرطی که مربوط به خود شخص اقرار کننده باشد، قابل اتکا و استناد اعلام شد.

آیت الله صانعی پیش تر در مورد نحوه برخورد با زندانیان، "به شهادت رساندن مردم با شلیک گلوله به قلب افراد" یا شکنجه بازداشت شدگان، مواضع صریحی اتخاذ کرد و از مردم خواسته بود تا در راه "احقاق حق" حرکت کنند.

'حکم محاربه برای یک دانشجوی دامغانی'

همزمان با سخنان آیت الله صانعی و در پی انتشار گزارش هایی درباره تأیید حکم اعدام یک دانشجوی ۲۰ ساله بر اساس فتوای آیت الله ناصر مکارم شیرازی، این مرجع تقلید شیعه هم صدور چنین فتوایی را تکذیب کرد.

آیت الله مکارم شیرازی روز چهارشنبه ۱۳ اسفند (چهارم مارس) در پایگاه اطلاع رسانی دفتر خود در مورد این دانشجو نوشت: "ما مطلقاً چنین فتوایی در باره چنین اشخاصی نداده ایم و این شیطنتی است که بعضی از سایت ها انجام داده اند. انشاءالله طبق موازین اسلام عمل کنید و عجولانه قضاوت نفرمایید".

طی روزهای گذشته گزارش هایی از تأیید حکم اعدام یک دانشجوی ۲۰ ساله دانشگاه دامغان با نام محمد امین ولیان در وب سایت های مخالفان دولت منتشر شد که در آن تأیید حکم اعدام با استناد به فتوایی منتسب به آیت الله مکارم شیرازی عنوان شده بود.

در این گزارش آمده بود که صدور حکم اعدام برای این دانشجو ظاهرا بر اساس سخنان آیت الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید قم، صادر شده که "حرمت شکنان روز عاشورا" را محارب دانسته بود و دادگاه این سخنان را فتوای شرعی و مجوزی برای صدور این حکم اعدام دانسته است.

اما آیت الله مکارم شیرازی امروز (چهارشنبه ۱۳ اسفند) در پایگاه اطلاع رسانی دفتر خود نوشت: "ما می دانیم بعضی از جوان ها تحت تأثیر هیجانات خاصی دست به بعضی از خشونت ها زده اند که باید آنها را ارشاد و راهنمایی کرد و در صورتی که وابسته به گروهای خاص فاسد و مفسد بیگانه نباشند؛ مشمول عفو واقع شوند".

از دست ندهیدhttp://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/iran/2010/03/100304_l07_sanei_fatwa_executionverdict.shtml


هیچ نظری موجود نیست: