۱۳۸۸ اسفند ۱۴, جمعه

مکارم شیرازی صدور فتوای اعدام دانشجوی دامغانی را تکذیب کرد

مکارم شیرازی صدور فتوای اعدام دانشجوی دامغانی را تکذیب کرد

در پی انتشار گزارش هایی درباره تأیید حکم اعدام یک دانشجوی ۲۰ ساله بر اساس فتوای آیت الله ناصر مکارم شیرازی، این مرجع تقلید شیعه در ایران، صدور چنین فتوایی را تکذیب کرد.

آیت الله مکارم شیرازی چهارشنبه ۱۳ اسفند (چهارم مارس) در پایگاه اطلاع رسانی دفتر خود با انتشار متن این تکذیبیه نوشت: "ما مطلقاً چنین فتوایی در باره چنین اشخاصی نداده ایم و این شیطنتی است که بعضی از سایت ها انجام داده اند. انشاءالله طبق موازین اسلام عمل کنید و عجولانه قضاوت نفرمایید".

طی روزهای گذشته گزارش هایی از تأیید حکم اعدام یک دانشجوی ۲۰ ساله دانشگاه دامغان با نام محمد امین ولیان در وب سایت های مخالفان دولت منتشر شد که در آن تأیید حکم اعدام با استناد به فتوایی منتسب به آیت الله مکارم شیرازی عنوان شده بود.

در این گزارش آمده بود که صدور حکم اعدام برای این دانشجو ظاهرا بر اساس سخنان آیت الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید قم، صادر شده که "حرمت شکنان روز عاشورا" را محارب دانسته بود و دادگاه این سخنان را فتوای شرعی و مجوزی برای صدور این حکم اعدام دانسته است.

اما آیت الله مکارم شیرازی امروز (چهارشنبه ۱۳ اسفند) در پایگاه اطلاع رسانی دفتر خود نوشت: "ما می دانیم بعضی از جوان ها تحت تأثیر هیجانات خاصی دست به بعضی از خشونت ها زده اند که باید آنها را ارشاد و راهنمایی کرد و در صورتی که وابسته به گروهای خاص فاسد و مفسد بیگانه نباشند؛ مشمول عفو واقع شوند".

'شبنامه ای برای اعدام'

طی روزهای گذشته تعدادی از سایت های اینترنتی مخالف دولت با انتشار خبری نوشتند که بازداشت محمد امین ولیان پس از آن صورت گرفت که شبنامه ای علیه او و به امضای افرادی که خود را دانشجویان بسیجی می خواندند در سطح دانشگاه دامغان پخش شد.

در این شبنامه، از نیروهای امنیتی و مقامات دانشگاهی خواسته شده بود با این دانشجو برخوردی جدی و شدید داشته باشند.

در پی انتشار این شبنامه، محمد امین ولیان ظاهرا در روز ۲۲ دیماه بازداشت و به تهران منتقل شد و تلاش اعضای خانواده برای کسب اطلاعاتی در مورد محل نگهداری او بی نتیجه ماند.

این دانشجو از جمله کسانی بود که در دادگاه متهمان شرکت در تظاهرات روز عاشورا، به ریاست قاضی صلواتی، به محاربه و افساد فی الارض متهم شد.

اتهامات این عضو انجمن اسلامی دانشگاه دامغان شامل اقدام علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام حکومتی و توهین به مقامات ارشد جمهوری اسلامی بود.

سایت کلمه در خبر مربوط به تایید حکم اعدام این دانشجو، نوشته است که به او هیچگونه اتهامی در مورد ارتباط فکری و تشکیلاتی با گروه های "معاند جمهوری اسلامی" وارد نشد و مدرک مورد استناد دادگاه در صدور حکم اعدام، عکسی از متهم در تظاهرات روز عاشورا بود در حالیکه سنگی در دست دارد.

سایت کلمه می نویسد که در جریان محاکمه آقای ولیان، او هیچکدام از اتهامات را نپذیرفت و تنها اعتراف کرد که در جریان تظاهرات شعار "مرگ بر دیکتاتور" داده و برای دفاع از خود و به دلیل "اقدامات وحشیانه نیروهای نظامی و لباس شخصی" در سه مرحله سنگ پرتاب کرده اما به کسی آسیب نرسانده و از دادگاه خواست بررسی کند چرا احساسات و نارضایتی او به این شکل بروز کرده است.

روز ۲۰ بهمن، دادسرای عمومی و انقلاب تهران با اعلام صدور احکام ۹ نفر از متهمان تظاهرات عاشورا، گفت که هشت تن از این افراد به حبس تعزیری و یک نفر به اعدام محکوم شده است.

براساس گزارش منابع خبری مخالف دولت ایران، محمد امین ولیان از زمان بازداشت به بعد اجازه ملاقات با اعضای خانواده خود را نداشته و از امکان انتخاب وکیل تعیینی برخوردار نبوده و در دادگاه هم یک وکیل تسخیری در دفاع از او شرکت داشته است.


از دست ندهیدhttp://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/iran/2010/03/100304_l07_l03_makaremshirazi_executioniniran.shtml


هیچ نظری موجود نیست: